Search
Close this search box.

آموزش فرمول‌نویسی و استفاده از توابع در اکسل

فهرست مطالب

یکی از برنامه‌های پرکاربرد و مفید مجموعه‌ی آفیس نرم‌افزار مایکروسافت اکسل (Excel) می‌باشد، با استفاده این نرم افزار شما خواهید توانست، برای جداول مختلف فرمول و تابع نوشته و محاسبات پیچیده را به اکسل بسپارید، برای این منظور در ادامه با همیار آی تی همراه باشید تا با هم نحوه‌ی فرمول‌نویسی و استفاده از توابع را در نرم‌افزار اکسل را بیاموزیم.

Excel-Training

اجازه دهید این بخش را با یک مثال برای شما توضیح دهیم، ابتدا وارد محیط اکسل شده و در دو خانه‌ی مجزا دو عدد به دلخواه خود بنویسید.

حال در سلولی دیگر ابتدا علامت مساوی (=) را نوشته و پس از آن آدرس دو خانه را در یکدیگر ضرب کنید، مثلا اگر اعدادی که نوشته بودید به ترتیب در خانه‌های C3 و E6 قرار دارند فرمولی که برای ضرب این دو خانه در یکدیگر می‌نویسیم به صورتC3*E6= خواهد بود: این مراحل را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید:

Excel-Formula

حال که فرمول خود را نوشتید کلید اینتر را بفشارید، اگر تمام مراحل را به درستی انجام داده باشید حاصل محاسبات خود را در سلول مورد نظرتان خواهید دید!

Excel-Formula

آنچه که باهم دیدیم فقط یک مثال بود، شما می‌توانید محاسبات مورد نظر خود را با آدرس‌ و عملگرهای ریاضی دلخواه خود انجام دهید، به عنوان مثال جمع، تفریق، تقسیم و… .

همچینن باید بدانید چیزی که با هم نوشتیم یکی از ساده‌ترین اشکال فرمول‌نویسی در اکسل است، شما می‌توانید فرمول و توابع دیگری نیز در پروژه‌ی خود استفاده کنید، در ادامه با تعدادی از توابع پیش‌فرض اکسل آشنا خواهیم شد:

برای مشاهده‌ی توابع پیش‌فرض اکسل بر روی علامت ƒx (در کنار نوار فرمول) کلیک کنید، پنجره‌ی کوچکی به شکل زیر برای شما گشوده خواهد شد:

Excel-Formula

در بخش Search for a function می‌توانید نام تابع مورد نظر خود را بنویسید و از آن استفاده کنید، در بخش Or select a category می‌توانید توابع را در دسته‌بندی‌های مشخصی مشاهده کرده و تابع مورد نظر خود را در قسمت Select a function برگزینید، با انتخاب هر یک از توابع در پایین پنجره توضیحی از چگونگی و نحوه‌ی کارکرد آن تابع برای شما نمایش داده خواهد شد.

معمولا از روی نام توابع می‌توانید متوجه کارکرد آن‌ها شوید (مثلا SUM که به معنای “مجموع” بوده و برای جمع کردن داده‌ها به کار می‌رود) اگر از روی نام تابع به کاربرد آن پی نبردید توضیحات مربوط به آن را مطالعه کنید و در نهایت اگر باز هم متوجه کارکرد تابع نشدید می‌توانید بر روی گزینه‌ی Help on this function کلیک کرده و توضیحات تکمیلی را مشاهده کنید، اگر باز هم متوحه کارکرد تابع نشدید سوال خود را در بخش نظرات بپرسید، ما شما را راهنمایی خواهیم کرد!

حال بیایید با کمک تابع SUM اعداد موجود در دو سلول C3 و E6 را جمع کنیم، شما می‌توانید این کار را با دو روش مختلف انجام دهید که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم:

روش اول:

برای این منظور یک سلول خالی را انتخاب و سپس بر روی علامت ƒx کلیک کرده و تابع SUM را برگزینید، صفحه‌ای مانند تصویر زیر برای شما گشوده خواهد شد، در بخش‌های مشخص شده آدرس سلول‌های مورد نظر خود را وارد کنید.

Capture

حال بر روی گزینه‌ی OK کلیک کرده و نتیجه را مشاهده کنید:

Capture

همانگونه که مشاهده می‌کنید حاصل جمع دو سلول (نتیجه‌ی کار تابع SUM) برای شما نمایش داده شد.

روش دوم:

اگر به نوار فرمول اکسل توجه کنید تابع SUM را خواهید دید، که به صورت(SUM(C3,E6= نوشته شده است، هر تابع نگارش (سینتکس) مخصوص به خود را دارد، مثلا در تابع SUM آرگومان‌های تابع (ورودی‌ها) در داخل پرانتز نوشته شده و با یک علامت کاما (انگلیسی) از هم جدا می‌شوند.

حال که با سینتکس تابع SUM آشنا شدیم می‌توانیم آن را به صورت مستقیم بنویسیم، برای این منظور یک سلول خالی را انتخاب کرده و خودمان شروع به نوشتن تابع می‌کنیم، برای این‌کار ابتدا علامت تساوی را می‌نویسیم تا اکسل متوجه شود قصد استفاده از فرمول (یا تابع) را داریم، سپس نام تابع مورد نظر را می‌نویسیم (در اینجا SUM)، از آنجایی که با سینتکس این تابع آشنایی داریم، پس یک پرانتز گشوده و آدرس سلول اولی که قصد داریم آن را در جمع شرکت دهیم می‌نویسیم، حال یک علامت کاما (انگلیسی) نوشته و پس از آن آدرس سلول دوم را نیز می‌نویسیم در پایان نیز پرانتز را می‌بندیم!

Capture

حال اگر تمام مراحل را به درستی انجام داده باشید با فشردن کلید اینتر نتیجه‌ی تابع را مشاهده خواهید کرد (در اینجا عدد 9).

Capture

 

همانگونه که متوجه شدید، هر یک از توابع موجود در اکسل سینتکس خاص خود را دارند یعنی برای استفاده از آن‌ها باید نحوه‌ی نگارش تابع مورد نظر را بدانید، در قسمت توضیحات می‌توانید سینتکس مربوط به هر تابع را مشاهده کنید، توجه داشته باشید که اگر در این بخش اشتباه کنید یا ورودی‌ها را اشتباه بنویسید، تابع به درستی عمل نکرده و با خطا مواجه خواهید شد، توصیه می‌کنیم اگر هنوز به طور کامل با نحوه‌ی نگارش توابع آشنا نیستید از روش اول استفاده کرده و خود را درگیر سینتکس توابع نکنید.

در اکسل شما می‌توانید یک بازه‌ یا ناحیه را نیز به عنوان ورودی تابع وارد کنید، برای این منظور آدرس اولین سلول را نوشته و سپس علامت “:” را نوشته و بعد از آن نیز آدرس سلول انتهایی را بنویسید (آدرس‌های ابتدا و انتهای بازه‌ را با علامت “:” جدا کنید)

به عنوان مثال تصویر زیر را مشاهده کنید:

Capture

برای اینکه اعداد موجود در سلول‌های A2 تا ‌B7 را جمع کنیم، فرمول را به صورت(SUM(A2:B7= می‌نویسیم (بازه‌ی A2 تا ‌‌B7 به عنوان ورودی تابع)

حال اگر مراحل را به درستی انجام داده باشید با فشردن کلید اینتر نتیجه‌ی تابع را مشاهده خواهید کرد:

Capture

همانگونه که در تصویر مشاهده می‌کنید نتیجه‌ی جمع بازه‌ی A2 تا B7 (یعنی عدد 44) برای شما نمایش داده می‌شود.

حال که با نحوه‌ی نوشتن فرمول و استفاده از توابع آشنا شدید، خودتان دست به کار شده و تمرین زیر را انجام دهید:

به دلخواه خود حداقل 5 عدد را در سلول‌های دلخواه اکسل نوشته و به کمک توابع:

  • AVERAGE
  • COUNT
  • MAX

میانگین، تعداد و بزرگ‌ترین عدد موجود را به دست آورید.

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

13 پاسخ

  1. سلام ممنون از آموزشتون میشه بگین چطوری می تونم از ساعت ورود و خروج اضافه کاری رو در بیارم خودکار ممنون می شوم راهنماییم کنید
    در این شماره در واتساپ پیام بدهید [***]

    1. سلام، کافیه ساعت ورود و خروج رو در دو ستون جداگانه درج کنید و به عنوان مثال در ستون سوم هم تفاضل این دو رو محاسبه کنید، در نهایت ستون چهارم رو هم به ساعت اضافه کاری اختصاص بدید، به این شکل که تفاضل قبلی که محاسبه کردید رو از تایم رسمی کاری کم کنید (البته که در صورت لزوم می‌تونید محاسبات ستون ۳ و ۴ رو یکجا هم انجام بدید)

  2. سلام
    من نیاز دارم یک جدولی در اکسل بنویسم که چندتا پارامتر رو خودکار برام انجام بده مثلا یک جدول باشه که اگر من یک مبلغ جدید در ان جدول درج کردم به طور خودکار از مبلغ کل کم کرده و در سلول مربوطه نمایش دهد همین مبلغ را بر مبلغ کل تقسیم کرده و در سلول دیگری نمایش دهد
    این جدول کادر داشته باشد و با هر بار باز کردن اکسل بتوانم این جدول را برای مبالغ دیگر تنظیم کنم
    هر مشتری یکی از این جدول ها نیاز دارد
    نام هر مشتری را هم بتوانم در این جدول قید کنم
    لطفا بفر ماید کدوم اموزش رو بخونم

  3. با سلام وقت بخیر. ببخشید آیا میشه در اکسل تاریخ را بصورت خودکار تایپ کند؟

    1. سلام دوست عزیز، بله شما می‌تونید کلیدهای ترکیبی Ctrl و ; (کنترل + سمی‌کالن) رو فشار بدید تا تاریخ امروز به صورت خودکار در سلول درج بشه، برای نوشتن خودکار تاریخ در سایر سلول‌ها هم می‌تونید به همون روش AutoFill که در آموزش گفته شده عمل کنید.

  4. سلام.ممنون از آموزشهای مفیدتون. امکانش هست بقیه توابع رو هم آموزش بدید؟ من رشتم حسابداریه و بهشون احتیاج دارم

    1. سلام، خوشحالیم که این آموزش برای شما مفید بوده، سعی میکنیم چند نمونه‌ی دیگه از توابع مهم اکسل رو هم یا در آپدیت بعدی به همین آموزش اضافه کنیم و یا اگر تعدادشون زیاد بود تحت یک آموزش جداگانه منتشر کنیم، منتظر آپدیت پست باشید.

    2. من یه سوالم داشتم. وقتی از زیگما برای جمع یه ستون استفاده میکنم بعضی وقتا جوتب نادرست میده. دلیلش چی میتونه باشه؟

    3. خب در حالت عادی چنین مشکلی نباید وجود داشته باشه، اما تنها موردی که در خصوص مشکل شما به ذهنم میرسه اینه که فرمت سلول‌ها رو بررسی کنید، به عنوان مثال یکی از نوع عدد نباشه یکی متن (که داخلش عدد وارد کرده باشید)
      همچنین تابع Sum رو هم برای جمع اعداد استفاده کنید و ببینید با اون هم پاسخ اشتباه بهتون میده یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *