Search
Close this search box.

آی‌پی (IP) چیست؟ هرآنچه باید درباره‌ی آدرس آی‌پی بدانید!

آدرس آی‌پی (IP) چیست؟

آدرس آی‌پی یک شناسه یکتا است که به هر دستگاه یا سرور در شبکه اختصاص می‌یابد. این آدرس‌ها برای جلوگیری از تداخل در شبکه و تعیین مسیر صحیح برای ارسال و دریافت داده‌ها استفاده می‌شوند.

فهرست مطالب

آی‌پی (IP) کلمه‌ای که روزانه بارها آن را شنیده و شاید به سادگی از کنار آن می‌گذریم، آدرس آی‌پی یکی از مهم‌ترین پروتکل‌های موجود در دنیای شبکه‌های کامپیوتری است، به جرئت می‌توان گفت، اگر IP وجود نداشت اینترنت کنونی نیز به هیچ عنوان برای ما قابل استفاده نبود، چرا که یکی از مهم‌ترین راه‌های شناسایی دستگاه‌های موجود در شبکه استفاده از آدرس آی‌پی آن‌هاست، در این آموزش از همیار آی‌تی قصد داریم در ابتدا با زبانی ساده آی‌پی و عملکرد آن را برای شما شرح داده و در ادامه انواع گوناگون IP را بررسی کنیم.

آدرس آی پی چیست؟

بدیهی‌ است که دانستن تمامی مفاهیم دنیا‌ی گسترده‌ی وب و اینترنت برای همه لازم و امکان‌پذیر نیست، ولی درک برخی از مفاهیم عمومی و کاربردی آن جهت شناخت و استفاده‌ی بهتر از این تکنولوژی محبوب خالی از لطف نیست، چه بسا هر یک از ما روزانه چندین بار از آن استفاده می‌کنیم، بنابراین در ابتدا به تعریف عمومی آی‌پی می‌پردازیم.

آدرس IP چیست؟

در واقع IP مخفف عبارت Internet Protocol Address  بوده که معادل فارسی آن “آدرس پروتکل اینترنت” می‌باشد، در بستر اینترنت هزاران دستگاه، گجت، سیستم و… در حال فعالیت بوده که در اکثر مواقع نیازمند برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات برای پایدار ماندن اینترنت و رفع نیاز کاربران هستند، ولی آیا تا کنون از خود پرسیده‌اید این دستگاه‌ها چگونه یکدیگر را در شبکه یافته و دچار خطا نمی‌شوند؟

در حقیقت IP آدرس از  یک سری عدد و رقم تشکیل شده که با قاعده و گرامر خاصی کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا شماره‌‌های شناسایی یکتایی برای دستگاه‌های فعال در بستر اینترنت فراهم آورند، به زبان ساده‌تر IP یک شماره شناسایی است که با استفاده از آن می‌توانیم بین دستگاه‌های فعال در شبکه تمایز ایجاد کرده و آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهیم.

انواع گوناگون آدرس آی پی

آی‌پی را می‌توان به تمام شماره شناسایی‌هایی که تا‌به‌حال دیده‌اید نسبت داد، به عنوان مثال کد ملی که شماره شناسایی هویتی یک فرد است را تصور کنید، ما با این شماره افراد را از یکدیگر تشخیص می‌دهیم، شماره‌ای که برای هر شخص منحصربه‌فرد بوده و هیچگاه با دو کد ملی یکسان رو‌به‌رو نخواهیم شد، این مثال قابل تعمیم برای بقیه شماره شناسایی‌های مورد استفاده ما در زندگی است، به عنوان مثال شماره‌ی پلاک خودرو‌ها، شماره‌ی پلاک خانه‌ها و…

تمام مثال‌های ذکر شده دارای یک ویژگی خاص هستند و آن یکتا بودن این شماره‌ها است، آی‌پی نیز در شبکه‌هایی مانند اینترنت خاصیت یکتا بودن را دارد. در واقع آی پی اختصاص داده شده به هر دستگاه با دستگاه دیگر متفاوت است در صورت اختصاص یک آی‌پی یکسان به دو دستگاه مختلف، شبکه دچار اختلال خواهد شد.

انواع گوناگون آدرس آی‌پی

آی‌پی‌ها در دسته‌بندی‌های متفاوتی گروه‌بندی می‌شوند که در ادامه تمام آن‌ها را بررسی می‌کنیم، اما یکی از معروف‌ترین این دسته‌بندی‌ها که شاید بیشتر با آن برخورد داشته باشیم، تفاوت در شماره‌ی نسخه‌ی آی‌پی است، به طور کلی در حال حاضر دو نسخه‌ی مختلف از IP را در اختیار داریم:

  • آی‌پی نسخه‌ی 4 (IPv4)
  • آی‌پی نسخه‌ی 6 (IPv6)

جالب است بدانید، فرایند شکل‌گیری آی‌پی نسخه‌ی 6 داستان جالبی دارد، هنگامی که دستگاه‌های موجود در شبکه افزایش یافتند، به دلیل کمبود تعداد آدرس‌های منحصر‌به‌فرد استفاده شده در شبکه، متخصصین در پی حل این مشکل بر‌آمده و پس از تحقیقات فراوان تصمیم گرفتند یک نسخه‌‌ی جدید از IP را معرفی کنند که تعداد آدرس‌های بیشتری را در خود داشته باشد و بدین ترتیب پای آدرس IP نسخه‌ی 6 به میان آمد، در ادامه به طور دقیق این دو مورد را بررسی کرده و تفاوت‌های هریک را برای شما شرح می‌دهیم.

ساختار IPv4

برای نمایش دادن آدرس IPv4 سه صورت نمایش مرسوم است:

  • دسیمال (عدد در مبنای 10)
  • هگزادسیمال (عدد در مبنا 16)
  • باینری (عدد در مبنا 2)

راحت‌ترین و ساده‌ترین نوع نمایش آدرس آی‌پی، برای ما انسان‌ها نوع دسیمال آن است، یعنی نمایش در مبنای 10 که به صورت اعداد معمولی روزانه با آن‌ها سروکار داریم.

طول آی پی ورژن چهار، 32 بیت بوده که به صورت 8 بیت  8 بیت و به وسیله نقطه (.) از یکدیگر  جدا شده‌اند، قالب کلی آی‌پی نسخه‌ی 4 به صورت زیر است:

___ . ___ . ___ . ___

هر کدام از قسمت‌های آی‌پی بالا که با نقطه از یکدیگر جدا شده‌اند را یک Octa (به معنای 8تایی) می‌نامیم زیرا هر کدام از بخش‌های جدا شده برابر با 8 بیت (معادل یک بایت) می‌باشد و می‌تواند عددی را در بازه ی 0 تا 255 به خود بگیرد، بنابراین محدوده‌ی آی‌پی ورژن 4 از 0.0.0.0 تا 255.255.255.255 است.

تفاوت‌های آی‌پی نسخه‌ی 4 (IPv4) و آی‌پی نسخه‌ی 6 (IPv4)

با دقت در تصویر بالا، می‌توانید دلیل محدودیت ورژن 4 آی‌پی را مشاهده کنید، با یک محاسبه‌ی سر انگشتی تعداد آدرس‌های یکتای IPv4 را 232 عدد به‌دست می‌آوریم که این یعنی تقریبا 4294967296 آدرس یکتا که با توجه به افزایش روز افزون دستگاه‌های موجود در بستر شبکه با کمبود تخصیص آدرس یکتا برای تمام دستگاه‌ها روبه‌رو خواهیم بود، بنابراین برای حل این مشکل از IPv6 کمک خواهیم گرفت!

ساختار IPv6

در نسخه‌ی 6 از IP با ساختاری پیچیده‌تر، یعنی یک عبارت 128 بیتی روبرو هستیم که اعداد به صورت 8 بخش 16 بیتی و به کمک علامت دونقطه (:) از یکدیگر جدا شده‌اند.

در IPv6 از مبنای 16 یا هگزادسیمال اعداد استفاده شده است پس علاوه بر اعداد 0 تا 9 که به صورت معمول در آی‌پی استفاده می‌شوند، به‌جای اعداد 10 تا 15 نیز به ترتیب حروف A تا F جایگذاری می‌شوند، هر بخش 16 بیتی محدوده‌ای از 0000 تا FFFF را در خود جای می‌دهد.

همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای سادگی در خواندن IPv6 در بخش‌هایی که هر 16 بیت، برابر با 0 هستند، کل بخش قابل حذف است، به عنوان مثال آدرس‌های زیر دقیقا باهم برابرند:

BA:D3:0:CA23:9C5A

BA:D3:0:0:0:0:CA23:9C5A

همانطور که گفتیم، متخصصان شبکه به دلیل محدودیت در تعداد آی‌پی نسخه‌ی 4 تصمیم بر به‌کارگیری IPv6 گرفتند، پس با این توصیف میتوان تعداد آدرس‌های یکتا را در نسخه شش از آی‌پی محاسبه کرد که تعداد آن، یک عدد تقریبا نجومی خواهد بود، تعداد کل آدرس‌های یکتای موجود در آی‌پی نسخه‌ی 6 برابر با 2128 عدد آی‌پی منحصر به‌فرد می‌باشد!

آی پی نسخه 6 (IPv6)

اجازه دهید، برای درک بهتر عملکرد آی‌پی‌ها مثالی ساده را باهم بررسی کنیم، شماره‌ی تلفن خانه‌ای در ایران، در استان اصفهان و در منطقه 3 آن را به شکل زیر در نظر بگیرید:

+98 313 012 345

می‌توانیم این شماره تلفن را به صورت زیر از یکدیگر تفکیک کرده و از هر قسمت آن اطلاعات مختلفی را استخراج کنیم:

کشور ایران+98
استان اصفهان313
منطقه‌ی 3012
شماره‌ی مشتری345

حال همین مثال را برای IPv6 در نظر بگیرید:

12AB:1968:A    :    B:C    :    16:78    :    12F

کشور ایران12AB:1968:A
استان اصفهانB:C
منطقه‌ی 316:78
شماره‌ی مشتری12F

البته توجه داشته باشید مثال گفته جهت بیان بهتر مفهوم ساز و کار IP و درک هرچه بهتر آن است، این در حالی است که دستگاه‌های مبتنی بر شبکه، الگوریتم‌های خاصی برای تفسیر آی‌پی‌ها داشته و قبل از استفاده‌ی هر کدام از آنها ابتدا آی‌پی را از هر مبنایی، به مبنای 2 (باینری) تبدیل و سپس الگوریتم تفسیر خود را استفاده کرده و برای مسیریابی دستگاه‌ها از آدرس آی‌پی آن‌ها استفاده می‌کنند.

آشنایی با مفهوم کلاس‌بندی در آی‌پی‌ها

هر آدرس IP از یک شناسه‌ی میزبان (Host ID) و یک شناسه‌ی شبکه (Net ID) تشکیل شده است.

برای درک بهتر این مفهوم میتوان Net ID را مانند نام خیابان و Host ID را همانند شماره‌ی پلاک خانه‌های آن خیابان فرض کرد، به این نکته توجه داشته باشید که دستگاه‌هایی که در یک شبکه قرار دارند و می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند دارای Net ID یکسان ولی دارای Host ID متفاوتی هستند، اگر دستگاه‌ها در یک شبکه‌ی یکسان قرار نداشتند امکان برقراری ارتباط میان آن‌ها وجود نداشت.

جدول آدرس‌های آی‌پی

به‌طور کلی، سه کلاس پایه‌ی A و B و C برای آی‌پی‌ها وجود دارد که به ترتیب برای شبکه‌های بزرگ، متوسط و کوچک به‌کار می‌رود (این تقسیم‌‌بندی بر اساس تعداد ‌آدرس موجود در آنها انجام شده است)

از کلاس D برای عمل Multi Cast در شبکه استفاده می‌شود و کلاس E نیز برای مقاصد علمی و تحقیقات رزرو شده است، همچنین توجه داشته باشید که از آدرس 127.0.0.1 به عنوان آدرس Loop Back نیز یاد می‌شود زیرا در صورت فراموشی یا ندانستن آی‌پی خود میتوان از آن استفاده کرد که دقیقا معادل با آی‌پی سیستمی است که در آن وارد شده است.

آشنایی با آی‌پی‌های پویا و آی‌پی‌های ایستا

تفاوت این دو آی‌پی در مدت زمان در اختیار داشتن آن توسط دستگاه است و در ساختار و باطن و اصل آنها هیچ تفاوتی وجود ندارد، شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت (ISP) معمولا از آی‌پی‌های پویا (Dynamic IP) استفاده می‌کنند، به این‌صورت که پس از هربار خارج شدن از شبکه و ورود مجدد، شرکت به وسیله‌ی سرویسی به نام DHCP یک آی‌پی جدید به شما تخصیص می‌دهد، در سوی دیگر این ماجرا آی‌پی ایستا وجود دارد.

در سمت مقابل، آی‌پی‌های ایستا یا ثابت (Static IP) وجود دارند، این دستگاه‌ها معمولا سرویس‌دهنده (سرور) بوده یا دستگاه‌هایی هستند که نیازمند سرعت بالای پاسخگویی در شبکه هستند، آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید چرا سازمان‌های بزرگ و مهم که باید در دسترس عموم باشند دارای آدرس‌های ثابت بوده و به ندرت جابه‌جا می‌شوند؟

آشنایی با آی‌پی‌های معتبر (Valid) و نامعتبر (Invalid)

اصطلاح دیگری که در تقسیم‌بندی آی‌پی‌ها به آن برمی‌خوریم Valid و Invalid بودن آن‌هاست، در واقع به آی‌پی‌هایی Valid یا معتبر می‌گوییم که بتوان از آن‌ها برای برقراری ارتباط دستگاه‌های موجود در بستر اینترنت استفاده کرد، در طرف مقابل این تعریف، به آی‌پی‌هایی که نمی‌توان از آن‌ها در بستر اینترنت استفاده کرد و معمولا در شبکه‌های محلی و کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند Invalid یا نامعتبر می‌گوییم.

از جمله گروه‌هایی که می‌توان معتبر و غیر معتبر بودن آن ها را مورد بررسی قرار داد به شرح زیر است:

آدرس‌های ایجاد کننده تداخل

در قسمت‌های قبلی به این نکته‌ی مهم اشاره کردیم که آدرس آی‌پی باید در شبکه یکتا باشد، پس اگر احیانا و به صورت تصادفی دو دستگاه در یک شبکه آدرس IP تکراری داشته باشند به اصطلاح می‌گوییم Conflict (تداخل) رخ داده و به همین دلیل آدرس آی‌پی نامعتبر می‌شود، معمولا این مشکل زمانی رخ می‌دهد که شبکه کوچک بوده و محدوده‌ی آدرس‌دهی DHCP به صورت محدود تنظیم شده باشد.

آدرس‌های رزرو شده

سازمان Internet Assigned Numbers Authority) IANA) که مسئولیت ارائه و اجرای پروتکل‌های اینترنتی را برعهده دارد، برخی آدرس‌ها را به منظور مصارفی خاص رزرو کرده است و افراد مجاز به استفاده از آن‌ها در شبکه‌ی جهانی اینترنت و شبکه‌های داخلی نیستند، نمونه‌ای از این آی‌پی‌های رزرو شده عبارتند از:

  • آدرس‌هایی که با 127 شروع می‌شوند، مانند 127.0.0.0
  • محدوده‌ی آدرس 169.254.0.1 تا 168.254.255

محدوده‌ی آدرس 169.254.0.1 تا 168.254.255 که اصطلاحا آن را Automatic Private IP Address) APIPA) می‌نامیم، ویژگی در سیستم‌عامل‌های ویندوزی است، که در این حالت اگر سیستمی در شبکه نتوانست از سیستم DHCP آی‌پی دریافت کند سیستم عامل یک آی‌پی از رنج APIPA به آن تخصیص می‌دهد.

گروه کلاسی برخی از آی‌پی‌ها

دسته‌ی آخر که امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد، برخی از کلاس‌های آی‌پی هستند که در قسمت قبل به آن‌ها اشاره کردیم، آدرس‌های زیر نا‌معتبر بوده و اجازه‌ی استفاده از آن‌ها در شبکه وجود ندارد:

  • کلاس A از آدرس 10.0.0.0 تا 10.255.255.255
  • کلاس B از آدرس 172.16.0.0  تا 172.35.0.0
  • کلاس C از آدرس 192.168.0.0 تا 192.168.255.255

آشنایی با آی‌پی‌های عمومی و خصوصی

به صورت کوتاه و قابل فهم، آدرس آی‌پی عمومی (Public) به آی‌پی‌هایی گفته می‌شود که بنابر احتیاجات شبکه از آن‌ها در شبکه‌ی اینترنت نیز می‌توان استفاده کرد و مالکیت عمومی دارند، در طرف مقابل آی‌پی‌هایی که به صورت خصوصی در شبکه‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، آی‌پی خصوصی (Private) نامیده می‌شوند.

تفاوت آی‌پی خصوصی (Private) و عمومی (Public)

به عنوان مثال شبکه‌ی داخلی سازمانی را در نظر بگیرید که دارای 40 کلاینت بوده و آدرس کلاینت‌ها از محدوده‌ی 192.168.10.20 تا 192.168.10.80 (در کلاس B) هستند و در عوض برای دسترسی به شبکه‌ی اینترنت هر 40 کلاینت باید به دستگاهی که اینترنت بر روی آن وجود دارد متصل شده و با یک آی‌پی‌ عمومی به شبکه‌ی اینترنت متصل شوند، در این مثال 40 آدرس در فضای خصوصی بوده و تنها یک آدرس عمومی برای دسترسی به اینترنت وجود دارد.

ضمنا اگر علاقه‌مند شدید آی‌پی عمومی خود را به‌دست آورید تنها کافیست عبارت My IP را در گوگل جستجو نمایید، دنیای شبکه و اینترنت بسیار گسترده است، شما چه اطلاعاتی در این خصوص دارید؟ دانش خود را در خصوص آدرس‌های آی‌پی در بخش دیدگاه‌های این پست با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید!

این مقاله را دوست داشتید؟

مقالاتی که «نباید» از دست بدهید!

دیدگاه‌ها و پرسش‌و‌پاسخ

119 پاسخ

  1. سلام وعرض ادب خدمت شما
    سوالی داشتم :راجع به این که اگر دیلیت اکانت اینستا انجام بدیم آیا آی پی همراه با دیلیت اکانت حذف میشه یا نه؟
    میشه لطفا توضیح بدین ممنون

  2. سلام خدمت شما بزرگوار
    سوالم اینجا بود که اگر دیلیت اکانت اینستا انجام بدیم آیا آی پی همراهدبا دیلیت اکانت حذف میشود یا خیر ؟.
    اگر امکانش هست توضیح بدین ممنون از شما 🌹🙏

  3. سلام وقت بخیر یه سوال دارم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید؟
    ایا ما وقتی با یه سیستم به vpn وصل میشیم و یا وای فای به نت . باز هم پلیس میتونه مارو از روی ای پی های وی پین یا مک ادرس که به اون وای فای وصل شده پیدا کنده رد یابی کنه ؟ یا اگه ایپی وی پی ان رو داشته باشه میتونه از طریق اون بفهمه اپی وای فای ما یا مک ادرس دستگاه ما چی بوده ؟ در کل وی پی ان و پروکسی ادم رو غیر قابل شناسایی میکنن یا نه؟

  4. سلام وقتتون بخیر من سه بار توی اینستاگرام پیج زدم و هر بار دیسیبل شد

    مشکل چیه ؟؟؟؟
    میگن از آی پی گوشیم هست ؟؟؟

    میشه کمکم کنید ♥️

  5. سلام وقتتون بخیر من سه بار توی اینستاگرام پیج زدم و هر بار دیسیبل شد

    مشکل چیه ؟؟؟؟
    میگن از آی پی گوشیم هست ؟؟؟

    میشه کمکم کنید ♥️

  6. سلام و وقت بخیر ممنونم از توضیحاتتون
    من در شرکتی که مشغول به کار هستم برای دسترسی به وای فای شرکت آی پی گوشیم رو در اختیار واحد آی تی شرکت گزاشتم
    در کل به چه اطلاعاتی میتونن دسترسی داشته باشن؟
    مثلا اگر من به وای فای شخصی خودم در منزل وصل بشم اون زمان هم دسترسی به اطلاعات خواهند داشت؟

    1. سلام، احتمالا اون چیزی که در اختیارشون قرار دادید مک‌آدرس بوده و نه آی‌پی، خیر مشکلی پیش نمیاد، نگران نباشید؛ به این دلیل مک‌آدرس رو از شما گرفتن که داخل روتر تعریف کنند و دستگاه شما مجاز به اتصال به اون شبکه‌ی وای‌فای بشه.

  7. سلام من چند وقت پیش یه مزاحم داشتم که توی تلگرام جوابش را دادم و سیم کارتم را سوزوندم و یه سیم کارت جدید گذاشتم رو گوشیم بعد چند روز این آقا دوباره شماره من را پیدا کرد آیا از طریق آی پی میتونه شمارم را پیدا کنه چون هر سیم کارت جدیدی که میزارم رو گوشیم این آقا شماره را پیدا میکنه ؟ممنون میشم اگه جواب بدید

    1. سلام، از طریق آی‌پی خیر،‌ولی اگر بعد از تعویض سیمکارت از قابلیت تغییر شماره‌ی تلگرام استفاده می‌کنید، مخاطبین قبلی‌تون که در تلگرام داشتید، می‌تونند شماره‌ی جدیدتون رو هم ببینند.

  8. سلام چرا سامانه جدید ایرانخودرو esalecar.irرو باز میکنم همش میزنه آی پی شما متعلق به ایران نمیباشد vpnخود را خاموش کنید اصلا vpnروشن نیست چه کار کنم ???

  9. کامنتها رو خوندم همرو، واقعا عالی بود این حجم از اطلاعات به زبون ساده! ممنون

  10. عرض ادب سوالی از خدمتتون داشتم

    اگر از یک مودم هواووی که سیم کارت ایرانسل روش هست وvpn هم روی مودم نصب شده برای ماینر استفاده کنیم آیا از روی ipمیتوانند ردیابی کنن و محلش دستگاه رو پیدا کنن

  11. درود بر شما. من‌ به‌ شبکه vps یکی از همکارانم که‌ ترید ارز دیجیتال میکنه و با صرافی‌های خارجی کار میکنه و از اینترنت آلمان در واقع استفاده میکنه و در رشته ی کامپیوتر متخصص هست وصل شدم که این روزهایی که‌ اینترنت قطع هست بتونم به‌ وسیله ی اون فیلتر شکن از واتساپ و اینستا استفاده کنم‌. آیا ایشون میتونه به‌ گوشی و واتساپ من‌ دسترسی داشته باشه و پیام‌های منو ببینه؟ضمن اینکه بعد از یک روز اتصالم قطع شده‌ و میگه آی پی گوشیمو بفرستم واسش؟لطفا به‌ صورت‌ فورس پاسخ بدهید که‌ اگر امکان دسترسی دارن چیکار کنم‌ قطع بشه این دسترسی

  12. سلام خسته نباشید آیا با استفاده از مک ادرس میتوان دستگاه را ردیابی کرد

  13. سلام وقت شما بخیر . سوال من این هست که اگر روزی گوشی من دست کسی بیوفته و یا حتی ارگان های نظارتی و یا حتی بدون این که دست کسی بیوفته ، از طریق ای پی یا هر چیز دیگه ای مشخص میشه من وارد تلگرام چه شخصی شدم ؟یا فقط مشخص میشه که من در چه زمانهایی وارد تلگرام شدم ، سپاس فراوان

  14. سلام ما با سه گوشی مختلف ولی با یک مودم به یه برنامه وصل میشیم که اخطار محدودیت در صورت یکسان بودن ip و یا استفاده از فیلترشکن رو داده. اگر در زمان استفاده از ان برنامه هرکس با اینترنت گوشی خودش وارد بشه مشکل حل میشه یا همچنان ip یکسانه؟ میشه یه راهکار بهمون ارائه بدین؟ ممنون

    1. سلام، اگر مودم یکسان نباشه یا هرکسی به اینترنت خط گوشی خودش متصل بشه، مشکل‌تون برطرف خواهد شد.

  15. سلام
    من میخوام یک Ip تهیه کنم که برا ایران نباشه . برا ترکیه یا کشورهای اروپایی چطوری باید تهیه کنم
    اگر بتونم اون رو تهیه کنم بعد با گوشی خودم استفاده کنم باز مشخص میشه که از ایران در حال استفاده هستم

    1. سلام، یکی از روش‌های مطمئن برای اینکه چنین کاری کنید (مثلا برای ترید در صرافی‌های خارجی و…) اینه که یک VPS خریداری کنید و به اون وصل بشید.

  16. سلام و وقتتون بخیر، ازونجایی ک سایت myip.ms ،ازطریق خط همراه اول گوشیم ک ipرو تو سایت مذکور چک میکنم ip ایران روتشخیص میده. حالا سوالم اینه که من میخواستم برای ترید مودم روتر سیمکارتی تهیه کنم،و باسیمکارت های همراه اول یاایرانسل ایران روی این مودم بخوام برای ترید استفاده کنم، باز ipایران از طریق مودم روتر قابل شناساییه؟؟؟
    راه حلی برای من دارید که چجوری میشه ترید کرد ک ipایران مشخص نباه،باتوجه ب اینکه از وی پی ان ipثابت هم اگه استفاده کنم بازم سایت myip ای پی ایران رو تشخیص میده!!!!

    1. سلام، بله اگر مودم سیم‌کارتی هم بگیرید، همچنان آی‌پی ایران خواهد بود، در مورد وی‌پی‌ان، بعضی از نمونه‌های حرفه‌ای (و عمدتا پولی) آی‌پی شما رو کاملا مخفی می‌کنند و قابل تشخیص نیستند، اما اگر به هر دلیلی بهشون دسترسی نداشتید، میتونید سرور مجازی (VPS) با آی‌پی ثابت تهیه کنید و باهاش تریدتون رو انجام بدید.

  17. درود بر شما
    ایا اطلاعی از معتبر بودن یا نبودن وی بی ان فری گیت دارید؟
    من ترید میکنم نیاز به یک وی بی ان خوب و بر سرعت دارم . با فریئ گیت کار میکنم اما از معتبر بودنش یا عدم اعتبارش چیزی در اینترنت نیافتم . ممکنه اگر اطلاعی دارید راهنمای کنید
    با سباس

    1. سلام خیر کلا برای ترید خیلی به وی‌پی‌ان‌های رایگان اعتباری نیست، اگر در سایتی مثل بایننس ترید می‌کنید بهتره از سرور مجازی (VPS) با آی‌پی ثابت استفاده کنید یا حداقل وی‌پی‌انی تهیه کنید که مطمئن باشید آی‌پی ثابت داره و همیشه از یک لوکیشن یکسان متصل بشید.

  18. سلام.ممنون میشم به این سوالم پاسخ بدید
    من تریدر ارزهای دیجیتال هستم و میخواستم در صرافی های خارجی معامله کنم…
    اما متاسفانه بدلیل تحریمها ، برخی سایتها، اگه تشخیص بدن ای پی کاربرشون از ایران هست، اون کاربر رو مسدود میکنن و نمیزارن فعالیتی در صرافی داشته باشه…من نمیخواستم وی پی اس یا وی پی ان بخرم…

    بخاطر همین فکر کردم و یه ایده ای به ذهنم رسیده ولی قبلش چندتا سوال داشتم…
    ببینید اگه من الان یه گوشی یا کامپیوتر بخرم و ازش استفاده کنم و وارد هر سایتی بشم، ای پی من رو بعنوان یک ای پی کاربری که در ایران ساکن هست میشناسن؛ اما اگه کسی که مثلا در ارمنستان یه گوشی یا کامپیوتر بخره و وارد هر سایتی بشه، از طریق ای پی متوجه میشن که این شخص از ارمنستان وارد سایت شده…

    حالا سوال من اینه که من اگه کسی رو در کشور دیگه ای مثل ارمنستان داشته باشم و بگم برام یه گوشی بخر و یبار روشنش کن و باهاش اینترنت برو، بعد اون گوشی رو برای من به ایران پست کن… ایا در این صورت ممکنه من هر سایتی که برم ، دیگه مشکل تحریم یا مسدود شدن، تهدیدم نکنه؟
    چون اون سایتهایی که بخاطر ایرانی بودن، مسدودمون میکنن، تشخیص میدن که این آی پی برای ارمنستان هست و دیگه کاری باهام ندارن…
    بنظرتون این ایده چطوره؟ اجرایی هست؟ ایا اون سایتها میتونن تشخیص بدن که من در ایران هستم؟ اگه اوکی هست، فرضا من با سیمکارت ایرانسل یا adsl یا tdl-te یا اینترنت مخابرات، برای اتصال به اینترنت کامیپوتر یا گوشی وصل بشم ، میتونن از طریقش بفهمن که من در ایران هستم؟

    1. سلام، خیر آی‌پی شما با توجه به اوپراتوری که بهش وصل شدید مشخص میشه، در نتیجه اگر به ایرانسل، همراه اول و… متصل بشید (یا هر اوپراتوری که داخل ایران هست) آی‌پی شما، یک رنج آی‌پی ایرانی خواهد بود.

  19. سلام. وقت بخیر
    آیا از روى لینک یه تراکنش میتوان آى پى دستگاه رو ردیابى کرد؟
    اگر اون لینک براى یه ماه پیش باشه و گوشى هم در طول این یک ماه خاموش باشه؟

  20. سلام ؛
    مریم هستم؛
    وقتی برای وصل شدن به وایفای شخصی کسی دیگر از ما IP گوشی ما را بخواهند ،آیا می‌توانند توسط آی پی گوشی ما ، به اطلاعت گوشی ما دسترسی پیدا کنند؟ یعنی قرار دادن IP گوشی شخصی خطرناک است یا نه ؟

    1. سلام، برای اتصال به وای‌فای ممکنه مک‌آدرس رو از شما بخوان،‌ فک نمی‌کنم آی‌پی بوده باشه؛ در خصوص آی‌پی هم اگر فقط خود آی‌پی رو داده باشید، خیر؛ مشکلی نداره.

  21. سلام
    وقتی برای وصل شدن به وایفای شخصی کسی دیگر از ما IP گوشی ما را بخواهند ،آیا می‌توانند توسط آی پی گوشی ما ، به اطلاعت گوشی ما دسترسی پیدا کنند؟ یعنی قرار دادن IP گوشی شخصی خطرناک است یا نه ؟

  22. با سلام و دروود خدمت شما دوست عزیز

    آیا آی پی متغییر متخصص بعضی کشورهاست؟ یا در کل جهان اکثر اشتراک ها آی پی متغییر هستند ؟

    1. سلام، در خیلی از کشورها آی‌پی متغیر هست و افراد می‌تونن برای خرید آی‌پی ثابت، هزینه پرداخت کنند.

  23. با سلام خدمت آقای گوهری
    یک سری سایت خارجی هستند که با هر آی پی فقط یکبار میشه درش ثبت نام کرد.
    من می خواستم چندین بار ثبت نام کنند که پشتیبان سایت گفت توصیه نمیکنم و ما با کوکیها متوجه میشیم و….
    حالا می خواستم ببینم راهی برای دور زدن قطعی این مشکل وجود داره؟
    وی پی ان و… تعداد گزینه ی کمی داره و من بالای 100 تا می خوام.
    اگر آی پی ها داخلی باشه چه بهتر

    1. سلام، چندتا مسئله هست که خدمت‌تون توضیح میدم، مورد اول و مهم‌تر از همه اینکه توصیه می‌کنم این‌کار رو انجام ندید، به هر دلیلی شما دارید سیاست‌های یک سایت رو دور می‌زنید و کار درستی نیست.
      در خصوص کوکی‌ها، طبق چیزی که خودشون بهتون گفتن و گفتن با کوکی بررسی میشه، طبیعتا شما هر چقدر هم آی‌پی رو تغییر بدید فرقی نمی‌کنه، چون کوکی‌ها مستقل از آی‌پی عمل می‌کنند، قبلا مقاله‌ای در خصوص کوکی‌های اینترنت نوشتیم که فکر می‌کنم خوندنش خالی از لطف نیست.
      اون سایت برای اینکه شما رو تشخیص بده، یک کوکی روی مرورگرتون ذخیره می‌کنه، اگر می‌خواین به هر دلیلی دورش بزنید (که من همچنان توصیه نمی‌کنم) باید کوکی‌ها رو از روی مرورگر پاک کنید یا اینکه برای هر بار ثبت‌نام از طریق حالت Private یا Incognito در مرورگر استفاده کنید که بعد از بستن صفحه، کوکی‌ها به شکل خودکار پاک میشن (کلیدهای ترکیبی ctrl+shift+n رو هم می‌تونید بزنید) هر بار که آی‌پی رو تغییر میدید باید این‌کار رو هم بکنید که کوکی‌های قبلی ثبت نشده باشه، با این روش اون سایت دیگه شما رو نمی‌شناسنه.
      در خصوص آی‌پی‌های ایرانی متاسفانه راهکاری ندارم، اما باز هم میگم که بهتره این‌کار رو نکنید :‌)

  24. چطور میتونم با یکی از کارشناسان سایت در مورد آی‌پی و وی پی ان به صورت تلفنی مشاوره بگیرم ..؟

    1. لطفا سوال‌تون رو همینجا یا از طریق صفحه‌ی تماس سایت مطرح کنید، توصیه‌ی ما اینه که همینجا بپرسید، شاید این سوال کاربران دیگری هم باشه و اگر اینجا پرسیده و جواب داده بشه می‌تونه به افراد بیشتری کمک کنه.

  25. سلام و عرض ارادت من دو سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید..در صورت استفاده از وی پی ان فرمودید که آی پی تغییر می‌کنه و سوال بنده اینه که دقیقا چطور این اتفاق میفته و آیا سایتها و برنامه هایی که از طریق آی‌پی آدرس رو تشخیص میدن هم دیگه نمیتونن یا باز هم با وجود وی پی ان آدرس دستگاه قابل ردیابی هستش ..؟ سوال دوم اینکه فرض کنید از طریق یک وای‌فای که با سیم‌کارت مثلاً ایرانسل کار می‌کنه به اینترنت وصل میشیم و مبایل و لبتابمون رو به اون وصل میکنیم حالا ما با سه تا آی‌پی به اینترنت وصل هستیم یا فقط آی‌پی دستگاه وای‌فای به اینترنت وصل میشه..؟ ممنون میشم راهنمایی کنید…

    1. سلام، وقتی که از یک فیلترشکن یا VPN استفاده می‌کنید، درخواست‌های شما (مثلا سایت‌هایی که می‌خواین بازدید کنید) به یک سرور خارجی ارسال میشه و در حقیقت درخواست شما از اون سرور برای سایت مقصد فرستاده میشه، مثلا اگر شما با فیلترشکن آلمان، وارد سایت گوگل بشید، اول درخواست مرورگر شما به یک سرور در آلمان فرستاده میشه و بعد از اون از سروری که در آلمان وجود داره درخواست‌تون به گوگل فرستاده میشه.
      در خصوص ردیابی، بله اگر از VPN یا فیلترشکن‌های غیر معتبر استفاده کنید آی‌پی قابل ردیابی خواهد بود، جواب سوال سوم‌تون هم در همین پاسخ هست، اگر که از یک VPN معتبر استفاده نکنید، آی‌پی اصلی‌تون (وای‌فای یا سیم‌کارت) قابل ردیابی هست، اما اگر از یک ابزار معتبر استفاده کنید، فقط آی‌پی اون ابزار (وی‌پی‌ان یا فیلترشکن) در اینترنت معلوم میشه و آی‌پی اصلی شما مخفی می‌مونه.

  26. سلام خسته نباشید , سوالی که برای من مطرح هست اینه که IP برای ارتباط با Node ها ضروری هست و باید باشه , اما چه موقعی هست که ما IP دستگاه خودمون رو ندونیم و با پروتکل RARP بخواهیم IP دستگاه خودمون رو بگیریم ؟ میدونم این حالت 100 درصد هست ولی نمیدونم چطوری میشه آدرس Mac دستگاه خودتو داشته باشی ولی IP خودتونداشته باشی؟ ممنون میشم اگه اطلاعاتی دارید در این زمینه بفرمایید

  27. سلام دوست عزیز چند روز پیش من با یک شخصی در اینستاگرام دعوام شد خواستار قرار دعوا شد و من سر باز زدم در نهایت ایشان اعلام کردند که آی پی بنده را بدست آورده و به زودی برایم ایجاد مزاحمت خواهند کرد میخواستم بدانم این اتفاق ممکن است یا خیر یعنی از طریق اینستاگرام می شود آی پی را بدست آورد و آدرس دقیق داشت؟

    1. سلام، خیر از طریق خود اینستاگرام چنین چیزی امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه مثلا لینکی برای شما ارسال کرده باشن و شما روی اون لینک کلیک کرده باشید یا چنین چیزی؛ ضمن اینکه صرفا با داشتن آی‌پی کسی نمی‌تونه محل دقیق زندگی شما رو به‌دست بیاره، مگر اینکه از طریق پیگیری‌های قانونی اقدام بشه.

  28. با سلام
    آقای گوهری بنده IP گوشیم‌رو عوض کردم ، الان که اسنفاده می‌کنم بعضی سایت‌ها که قبلا” باز می‌شد الان می‌زنه خارج از دسترس یا مثلا” دیگه با Skype نمی‌شه زنگ زد ، علنش چی هستش ؟
    با تشکر از راهنمایی‌های گره‌گشای شما

    1. سلام، ممکنه به این دلیل باشه که آی‌پی‌تون در اپ‌های مد نظر تحریم یا فیلتر باشه یا به عنوان ربات شناخته بشید، هرچند که من تابه‌حال به چنین مشکلی برخورد نکردم و مطمئن نیستم از این باشه، اما برای تست می‌تونید آی‌پی لوکیشن‌های دیگه‌ای رو هم تست کنید.

  29. تشکر
    پس فقط با vpn وصل بشم ؟
    جز این راه دیگری برای تغییر IP چی هست ؟

    1. خواهش می‌کنم.
      موردی که هست اینه که من نمی‌دونم چرا میخواین این کار رو بکنید، چون لینکدین در حالت طبیعی آی‌پی رو بلاک نمیکنه و مشکلی نداره.
      در خصوص تغییر آی‌پی هم راه‌های خیلی زیادی هست، مثلا استفاده از پراکسی، استفاده یک اشتراک اینترنت دیگه و…

  30. با تشکر
    آقای فرشاد گوهری عزیز بنده می‌تونم یک ایمیل از جناب عالی داشته باشم ؟
    و مورد بعد اینکه نحوه تغییر IP بوسیله VPN چگونه هستش ؟

    1. خواهش میکنم حامد عزیز
      اگر براتون امکانش هست همینجا سوالاتتون رو بپرسید بهتره، به این دلیل که ممکنه افراد دیگه هم این سوالات رو داشته باشن و وقتی اینجا کامنت بشه، اون دوستان هم میتونن این موارد رو یاد بگیرن.
      در خصوص VPN هم شما وقتی بهش وصل بشید به شکل خودکار آی‌پی خارجی‌تون به آی‌پی همون VPN تغییر می‌کنه (مثلا اگر به آی‌پی آلمان وصل بشید، لینکدین شما رو از آلمان تشخیص میده) طبیعتاً لازمه از از سرویس‌های VPN معتبر استفاده کنید.

  31. با سلام
    بنده لینکدین داشتم که متاسفانه بلاک شده
    آیا می‌تونم با همین دستگاه ، دوباره یه آدرس دیگه تو لینکدین بسازم؟
    به نحوی که لینکدین IP منو تشخیص نده
    یا مثلا” چطوری می‌تونم IP گوشیم رو برای جلوگیری از بلاک مجدد از طرف لینکدبن تغییر بدم ؟
    ممنون از راهممایی‌تون

    1. سلام، آی‌پی‌تون رو با استفاده از VPN می‌تونید تغییر بدید، ولی اول بررسی کنید که دلیل بلاک شدنتون چی بوده و اون رو حلش کنید، وگرنه باز هم احتمال بلاک شدن آی‌پی وجود داره.

  32. سلام.ببخشید.من به مشاوره شما نیاز مبرم دارم.چجوری میتونم با شما صحبت کنم.هزینه مشاوره رو هم تقدیم میکنم.ممنون از لطفتون

  33. سلام وقتتون بخیر من توگوگلم my ip رو سرچ کردم و قست ادرس ای‌پی من دوتا ادرس وجود داشت
    من خودم ساکن تهران هستم‌ و یه ای پی با ادرس تهران بود
    ولی یه ای پی دیگ با ادرس لرستان هم بود
    چرا؟؟؟؟

  34. سلام خسته نباشین یه سوال تفاوت تغییر دادن دستی ای پی با vpn چیه؟و اینکه dns هم برای هر دستگاه متفاوته؟ و با تغییر ای پی تغییر میکنه؟

  35. سلام و خسته نباشید
    ممنونم از سایت خوبتون
    من یک اکانت در برنامه روبیکا داشتم که دو سه بار با اختیار خودم خارج شدم و دوباره وارد شدم تا اینکه امروز پیامی برام‌اومد که با یک دستگاه دیگه وارد اکانت من شدن ولی مدل گوشی شبیه خودم اما آی پی متفاوت بود همین طور نمیتونم دستگاه رو از اکانتم بیرون کنم میخواستم بدونم ممکنه زمان ورود فیلتر شکن روشن باشه و آی پی تغییر کنه و گوشی خودم رو دستگاه دیگه ای تشخیص داده باشه؟

  36. سلام ببخشید کسی که از وی پی ان استفاده کرده و ای پی واقعی ش رو مخفی کرده چجوری میشه پیدا کرد؟ای پی اصلیش رو چجوری به دست بیاریم؟2

  37. سلام دو نفر ک از یک مودم استفاده می کنن آدرس IP یکسانی دارن؟

    1. سلام، بله آی‌پی‌ها یکسان هست.

  38. سلام ببخشید از طریق آی پی میشه شماره همراه و کد ملی کس دیگه رو پیدا کرد؟ کلا با ای پی به چه اطلاعاتی دست پیدا میکنن؟

    1. سلام، از طریق آی‌پی امکان پیدا کردن موقعیت مکانی حدودی وجود داره (مثلا اینکه شما در کدوم شهر هستید و از چه ISP استفاده می‌کنید) اما پیدا کردن کد ملی و شماره همراه به این سادگی نیست و فقط ISP و سازمان‌هایی که داخل کشور مجوز این‌کار رو داشته باشند، براشون امکان پیدا کردن اطلاعات کامل هست.

  39. سلام و خدا قوت
    بنده اشنایی زیادی به شبکه ندارم ولی وقتی دو تا سیستم را به هم شبکه میکنم اینترنت قطع می شود.

    1. سلام امین جان، به احتمال زیاد این مشکل به دلیل تداخل آی‌پی هست، اگر در تنظیمات آی‌پی دستی به سیستم‌ها دادید ممکنه باعث بروز این مورد شده باشه، تنظیمات شبکه رو بذارید روی حالت اتوماتیک که از DHCP مودم‌تون آی‌پی بگیره، مورد بعدی هم اینکه DNS و Default Gateway باید درست تنظیم شده باشه، در نهایت یک مرتبه هم مودم‌تون رو ریست کنید تا از اول به سیستم‌ها آی‌پی تخصیص داده بشه.

  40. سلام و وقت بخیر
    سوالی داشتم در باره اکانت ساختن در برنامه اینستاگرام
    من از طریق desktop با استفاده از ای پی کشور های مختلف وارد اون اکانتا میشم که هر کشور رو برای یه اکانت در نظر گرفتم ، مشکل من اینجاست که آی پی مورد استفاده رو که چک میکنم کاملا کشوری که مد نظرم بوده منطبق هست باهاش اما با وارد دن به اکانت ایستاگرام اینستا یه کشور دیگه رو به عنوان مبدا در نظر میگیره که اصلا با آی پی که استفاده کردم همخونی نداره (برای مثال اگه از آی پی هلند وصل میشم اینستا تو قسمت login activity اون رو آمریکا در نظر میگیره و همین بعضی مواقع مشکل ساز میشه) کش و کوکی ها رو هم خالی یکنم قبل لوگین . مشککل از کجاست؟؟؟
    ممنون.

  41. سلام ، عرض خسته نباشید و خداقوت
    من در برنامه تلگرام از پروکسی استفاده میکنم
    زمانی که با اینترنت سیم کارت وارد این اپ میشم
    و میرم داخل نشست های فعال ای پی متغیر هستش و گاها با ای پی خود گوشی هم تفاوت داره
    و لوکیشن هم مثلا میزنه تهران با اینکه من اصفهان زندگی میکنم
    مشکل چی هست که گاها با ای پی گوشی هم مغایرت داره؟
    ممنون میشم پاسخ بدید ، با تشکر

    1. سلام سینا جان، خیلی از شرکت‌های اینترنتی ایرانی، وقتی که در یک شهر آدرس آی‌پی کم میارن، از رنج آی‌پی‌هایی که در شهرهای دیگه دارن استفاده می‌کنند، برای همین به‌عنوان مثال وقتی که ISP شما توی اصفهان آی‌پی کم بیاره، آی‌پی‌های مربوط به یک شهر دیگه (مثلا تهران) رو به شما تخصیص میده، مشکل خاصی نیست و جای نگرانی نداره.

  42. سلام سپاس بیکران از پاسخی که دادید تنظیمات مودم را هم دوباره چک کردم فقط شما که در این زمینه تخصص دارید دلیل یکسان بودن آی پی چه است؟ هک سیستم من است؟ یعنی اگر سیستم از طریق آی پی هک شود هر اپلیکیشن که هکر وارد شود آی پی خودم را نشان میدهد؟عذر خواهم اینقدر سوال می کنم سپاس گذارم اگر کامل برایم توضیح دهید.

    1. خواهش می‌کنم.
      نه قطعا نمیشه بگید هک سیستم، همونطوری که گفتم در ایران آی‌پی‌ها استاتیک نیستند و مثلا ممکنه آی‌پی که شما الان دارید ۱ ساعت دیگه آی‌پی همسایه‌تون باشه (البته این مثاله، برای فهم بهتر موضوع و معمولا اینجوری نمشه) مورد بعدی هم اینکه به هرحال ممکنه کسی به دلیل ضعیف بودن پسورد یا مثلا فعال بودن WPS به وای‌فای شما متصل شده باشه، در خصوص سوال دومتون خیر، اگر کسی اکانت شبکه‌های اجتماعی شما رو هک کرده باشه معمولا با آی‌پی متفاوتی بهتون نشون داده میشه (مگر اینکه همزمان هم به مودم شما وصل باشه و هم وارد شبکه‌های اجتماعی‌تون شده باشه که خیلی کم اتفاق میفته) شما بیشتر باید به این موضوع توجه کنید که شاید در منزل‌تون کسی به حساب شبکه‌های اجتماعی‌تون وارد شده باشه، هرچند باز هم میگم این اصلا چیزی نیست که قطعی بشه در موردش نظر داد و لازمه که حتما همه‌ی مواردی ممکن رو بهش فکر کنید، شاید اصلا خودتون از جایی وصل شده باشید ولی الان در خاطرتون نباشه، مثلا با کامپیوتر یا یک دستگاه دیگه، در نهایت هم سعی کنید همیشه در شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌هایی مثل تلگرام ورود دو مرحله‌ای رو فعال کنید که از هر نظر خیالتون بابت اینجور چیزها راحت باشه.

  43. سلام ممنون از پاسخ شما پسورد اکانت روبیکا را تغییر دادم و مطمئنم این دستگاه از بیرون از خونه متصل شده است فقط چرا آی پی مشترک است؟ یعنی سیستم از طریق آی پی من هک شده است و اگر این طور باشد هکر با ورود به سیستم وای فای من را هک کرده است؟ اگر ممکن است راهنمایی کنید که در صورت هک سیستم و وای فای چه اقداماتی انجام دهم؟

    1. با قطعیت نمیشه گفت که وای‌فای هک شده محمد جان، به این دلیل که توی ایران آی‌پی‌ها استاتیک نیستند و هر بار با روشن و خاموش شدن مودم تغییر می‌کنند، اما اگر پسورد وای‌فای‌تون ایمن نباشه یا WPS وای‌فای روشن باشه، امکان نفوذ بهش هست، برای این خیالتون از اون بابت هم راحت باشه یکبار وارد تنظیمات مودم بشید و هم WPS رو بررسی کنید که خاموش باشه و هم اینکه یک مرتبه پسورد وای‌فای رو تغییر بدید، برای ورود به تنظیمات مودم هم توی مرورگرتون 192.168.1.1 رو وارد کنید (باید از طریق کابل یا وای‌فای به همون مودم وصل باشید) در مورد کلمه‌ی عبور و پسورد مودم هم، اگر تغییرش نداده باشید احتمالا جفتش admin و admin هست.

  44. سلام من از طریق اپرا وارد روبیکا شده بودم بعد از مدتی یک دستگاه موتورولا به حساب من وارد شده بود آی پی آن کاملا با آی پی سیستم من که وارد حساب شده بودم یکسان بود این یعنی سیستم و وای فای من را هک کرده یا آی پیشو چجوری مثل من کرده لطفا جوابشو بدید خواهش میکنم

    1. سلام، ممکنه از طریق دستگاه دیگری در خونه وارد شده باشید، اگر اینطور نیست یکبار پسورد اکانت‌تون رو تغییر بدید.

    2. سلام ممنون از پاسخ شما پسورد اکانت روبیکا را تغییر دادم و مطمئنم این دستگاه از بیرون از خونه متصل شده است فقط چرا آی پی مشترک است؟ یعنی سیستم از طریق آی پی من هک شده است و اگر این طور باشد هکر با ورود به سیستم وای فای من را هک کرده است؟ اگر ممکن است راهنمایی کنید که در صورت هک سیستم و وای فای چه اقداماتی انجام دهم؟

  45. سلام میشه ip گوشیم و عوض کنم با شرایط دور و ورم میخوام دسترسی به گوشیم و کم کنم موقع بروز رسانی پیغام میده بصورت غیر مجاز بروزرسانی شده ؟ ممنون

    1. سلام عباس عزیز، متاسفانه من دقیقا متوجه منظورتون نشدم، ببینید آی‌پی وابسته به اینترنت سیم‌کارت یا مودم شماست و ارتباطی با گوشی نداره.
      در خصوص به‌روز رسانی، آیا منظورتون آپدیت نرم‌افزار گوشی هست؟

  46. ممنون بابت این آموزش عالی، خیلی دنبال یادگرفتن دقیق مفهوم ip بودم

    1. جناب حسینی عزیز، خوشحالیم که این آموزش برای شما مفید بوده.

  47. ممنونم بسیار عالی و کامل بود، من حدودا ۱ ماهی هست که دنبال یک آموزش کامل می‌گردم، به قدری سرچ کردم ip چیست که جزو تاپ سرچهای مرورگرم شده ولی تنها جایی که خیلی کامل توضیح داده شده بود سایت خوب شماست، واقعا خسته نباشید و خدا قوت دارید 🌺🌺🌺

    1. سلام علی عزیز، خیلی خوشحالیم که این آموزش از همیار آی‌تی برای شما مفید بوده و امیدواریم تمام سوالاتتون در مورد آدرس IP رو پاسخ داده باشه.

    2. با سلام و احترام؛
      آی پی دستگاهی که کلاهبرداری کرده و از طریق اینترنت، اول خرید شارژ دوم انتقال و سوم، چهارم و پنجم خرید اینترنتی کرده، قابل شناسایی هست؟ لطفا، رهنمودهای ارزشمند شما می تواند کلید حل این مشکل باشد. با تشکر

    3. سلام، بله از طریق سایت‌هایی که این موارد داخل‌شون رخ داده، قابل پیگیری هست، اما شما نمی‌تونید آی‌پی رو پیدا کنید، بلکه در این مورد باید از پلیس کمک بگیرید که با حکم قضایی، آی‌پی رو از سایت‌های مقصد دریافت و پیگیری کنند.

  48. سلام خسته نباشین یه سوال داشتم ای پی شما قفل شده یعنی چی

    1. سلام، یعنی احتمالا سایت یا برنامه‌ی مورد نظر به دلیل ورود چندین بار پسورد اشتباه جلوی ورود شما رو گرفته، بهتره چند ساعت صبر کنید و در صورت برطرف نشدن مشکل با پشتیبانی برنامه یا سایت تماس بگیرید.

  49. سلام من تلگرامم دوتا نشست فعال داشت اون یکی آدرس ipداشت اما مکان رو ناشناخته زده بود میشه با آدرس ipکشور یا شهر رو پیدا کرد

    1. سلام بله میشه، اما صد درصد دقیق نیست، برای اینکه بتونید مبدا آی‌پی رو پیدا کنید، عبارت IP /// Location رو در گوگل جستجو کنید (به جای /// آدرس آی‌پی مد نظرتون رو قرار بدید)

  50. داداش خیلی خوب توضیح دادی من فردا امتحان دارم هر قسمتی رو که میخوندم یادم میفتاد که استاد گفته

  51. سلام…….آی پی ها در ایران با قطع وصل تغییر پذیره ….
    گروه مجازی داشتیم …شاهد بودم یکی از اعضای گروه بدون فیلترشکن به شوخی برای رفیق بلاگرم با نامهای مختلف نظر میگذاشت آمارگیر داشت از ظاهر امر پیدا بود متوجه نشد متاسفانه شوخیا خوب نبود رفیق بلاگرم باز نفهمید
    به نظر شما فهمید و به رو نیاورد؟
    در وبهای مختلف بلاگرها شاهدم با تردید حرف از ریاکاری کامنتگذاران میزنن دقیق انگار نمیفهمن موضوع از طرف کیه.

  52. میگم من شیرازم ای پی من تهران میزنه موقعی که تو گوگل نگاه موقیتم میکنم جریان چیه

    1. سلام امیر عزیز
      دلیل این موضوع اینه که در کشور ما آی‌پی‌ها به صورت داینامیک برای کاربران تنظیم میشه، گاهی اوقات این احتمال وجود داره که یک ISP در یک ناحیه یا شهر با توجه به تعداد کاربرانی که داره، تعداد آی‌پی کم بیاره و از شهرهای دیگه که دیگه رنج آی‌پی‌هاشون متعلق به اون شهر نیست استفاده کنه، به همین دلیله که گاهی وقتا این اتفاق برای IP شما میفته.

    1. سلام برادر من میخام داخل یک سایت یشم بعد میگه خطا وادرس ای پی و پروکسی ای پی میاد چگونه داخل سایت بشم میشه کمکم کنید

  53. بسیار روان و ساده موشکافی کردید موضو ر و وبه بهترین راهی که حداقل من یکنفر مسله رو درک کنم توضیحات کاملی ارایه کردیددرود بر شما ٫پاینده وسالم باشید

    1. سلام فاروق عزیز.
      خیلی خوشحالیم که این آموزش برای شما مفید بوده.
      شاد و پیروز باشید.

  54. سلام
    چند روز پیش ایمیل من هک شده و من تونستم بازیابی کنم توی ایمیل امنیتی که گوگل برام فرستاد آی پی جایی که رمز ایمیلم عوض شده بود رو نوشته بودن من در خوزستان زندگی میکنم و آی پی متعلق به تهران بود دیروز عصر دوباره ایمیلم با یه آی پی از تهران هک شده میشه راهنماییم کنین باید چیکار ونم؟

    1. سلام، البته معمولا به دلیل داینامیک بودن آدرس آی‌پی‌ها در کشور ما، زیاد نمیشه روی لوکیشن آی‌پی حساب کرد، چون معمولا ISPها رنج آی‌پی‌های همدیگر رو استفاده می‌کنند.
      اما برای افزایش امنیت حساب کاربریتون یکبار رمز عبورتون رو تغییر بدید و همچنین ورود 2 مرحله‌ای (Two-Step Verification) گوگل رو روی اکانتتون فعال کنید.

  55. سلام … من توی ی سایت چند تا اکانت مختلف دارم … آیا امکان داره از روی آی پی مشخص بشه که صاحب اون اکانت ها یک نفرع ؟ اگر امکان داره دقیق برام توضیح بدید ک چطور میتونم آی پی عوض کنم یا اینکه ای مشکل رو حل کنم ک هر اکانتم ی آی پی داشته باشه .. از شبکه اتصالی وای فای استفاده میکنم .. ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام، بله امکان تشخیص اکانت‌های تکراری از روی آی‌پی وجود داره، برای تغییر آی‌پی می‌تونید از ابزارهایی مثل سرویس‌های پراکسی استفاده کنید.

    1. خواهش می‌کنم دوست گرامی، موفق باشید.

  56. عرض سلام و خسته نباشید دارم ـ یه سوال خدمتون داشتم.چطور میشه ک یک شبکه پیام broadcast رو به بقیه ی دستگاهای متصل به
    شبکه میفرسته؟اصولاپیام broadcast چی هست؟و آیا با وی لن بندی سوئیچها این مشکل حل میشه؟ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      برودکست به زبان ساده یعنی یک پکت به کل دستگاه‌های موجود در شبکه ارسال بشه، فرض کنید شبکه‌ای به تازگی راه‌اندازی شده و دستگاه‌ها هنوز برای هم ناشناخته هستند، در چنین شرایطی یک دستگاه یک پیام برودکست برای کل شبکه ارسال می‌کنه و سایر میزبان‌ها با دریافت پیام، پاسخی برای دستگاه ارسال کننده می‌فرستند.
      البته معمولا روتر و سوییچ‌ها از ارسال پکت‌های برودکست جلوگیری می‌کنند (به دلیل به‌وجود اومدن ترافیک بالا در شبکه)
      نحوه‌ی ارسال برودکست هم به این صورته که در اون تمام بیت‌های Host ID برابر 1 هست، مثلا به این شکل خواهد بود: 192.168.1.255 و این یعنی پکت ارسالی برای تمام هاست‌های موجود در شبکه فرستاده بشه.

    2. سلام خسته نباشید چطوری میتونیم ازروی ای پی مدل گوشی مکان رو تشخیص بدیم ؟
      و اینکه هر بار که موبایل رو ریست یا فلش کنیم ای پی تغییر میکنه یا نه ؟

    3. سلام دوست عزیز
      از روی IP فقط میتونید لوکیشن اتصال گوشی به اینترنت رو تشخیص بدید (اون هم به‌شرطی که آی‌پی دستگاه با برنامه‌های تغییر آی‌پی عوض نشده باشه)
      در خصوص ریست یا فلش گوشی هم خیر، آی‌پی ارتباطی به فلش یا ریست نداره و در حقیقت شناسه‌ی مودم و ارتباط اینترنتی شماست، با توجه به اینکه در کشور ما آی‌پی‌ها داینامیک هستند، معمولا هر چند وقت یکبار و یا با ریست شدن مودم، تغییر میکنن.

    1. با سلام خدمت شما دوست عزیز
      همان طور که در متن توضیح داده شده است زمانی می گوییم خطا تداخل یا conflict رخ داده داده که یک ادرس ای پی یکسان در یک شبکه به دو دستگاه اختصاص داده می شود

  57. ممنونم از مقاله خوبتون
    اجازه دارم از این مطلب توی وبلاگم استفاده کنم؟

    1. با سلام
      با ذکر منبع و درج لینک بلامانع است
      با تشکر

    1. سلام من با اپرا وارد روبیکا شده بودم بعد از مدتی یک دستگاه موتورولا به حساب من وارد شده بود آی پی آن با آی پی سیستم من که وارد حساب من یکسان بود این یعنی سیستم و وای فای من هک شده است یعنی به شبکه من متصل شده است که آی پی یکسان بوده است؟ لطفا توضیح دهید و بفرمایید اگر هک شدم چه کنم

  58. دنبال یه مقاله کامل میگشتم برای ارایه فردام در مورد IP تا اینکه توی سایت شما چشمم به این مطلب خورد
    یک دنیا ازتون سپاسگزارم که بی هیچ چشم داشتی این مطالب اموزشی خوب رو به رایگان در اختیار ما قرار میدید. امیدوارم هرچه از خداوند میخواهید بهتون بده انشاالله به هرچه ارزوتون هست برسید.

  59. خیلی ممنون از توضیحات جامع و کاملتون مهندس، در حین مطالعه مقاله چند جا اسم multicasting اومده بود.
    میشه توضیح بیشتری بدید راجع بهش بدید، مولتی کستینگ یعنی چی اصلا؟

    1. سلام وقتتون بخیر
      3 نوع شیوه اطلاع رسانی در شبکه وجود دارد :
      اولین نوع unicast است که در این نوع شبکه پیام ارسالی رو میخواهد به یک سیستم خاص برساند
      دومین نوع broadcast است که در این نوع شبکه میخواهد یک پیام یکسان را به تمام سیستم هایی که در شبکه موجود هستند برساند
      سومین نوع multicaste است که در این نوع شبکه میخواد یک پیام یکسان به تعداد خاصی از سیستم ها که در شبکه هستند برساند که معمولا تعداد سیستم های دریافتی پیام بیشتر از دو عدد و کمتر از تعداد کل سیستم های موجود در شبکه است .

    2. خیلی ممنونم از وقت گرانبهاتون که برای پاسخ به سوالم گذاشتید آقای بروجنی.

  60. ببخشید دکمه ای که داخل منو هست و شبیه سبد هست (فکر میکنم مربوط به فروشگاه باشه) کار نمیکنه

    1. بررسی شد دوست عزیز، مشکلی نداشت، لطفا یکبار کش مروگرتون رو خالی کنید باید به درستی برای شما لود بشه.

  61. ممنونم از این آموزش کامل.
    فک کنم توی قسمت توضیح آیپی 6 یه اشتباه تایپی وجود داره . نوشته شده 128 بایت . ولی فکر میکنم 128 بیت باشه. یا من اشتباه میکنم 🤔

    1. ممنون از دقتتون سپاس تصحیح شد

  62. ممنونم از نویسنده محترم بابت این محتوای عالی
    بازهم از این جور امزوش های کامل قرار بدید خیلی خوب بود. خیلی راحت همه چیز ای پی رو فهمیدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *